Design thinking

Design thinking – co to jest za metoda i dlaczego biznes oszalał na jej punkcie?

Udostępnij:
0
(0)

Design thinking, czyli myślenie projektowe, to termin, który w ostatnich czasach szturmem podbił świat biznesu. Jest to bardzo prosta metoda stymulująca twórcze rozwiązywanie problemów i pozwalająca tworzyć zaskakujące idee, o których nawet nie pomyślelibyśmy w innych okolicznościach. Co najważniejsze, design thinking opiera się na wypracowaniu sposobu myślenia, który znajduje swoje zastosowanie nie tylko w szeroko rozumianym biznesie, ale również w codziennym życiu.

Design thinking – czyli co?

Myślenie projektowe to nic innego, jak kreatywne poszukiwanie jak najlepszych rozwiązań dla danego problemu. Zazwyczaj przedmiotem takich sesji są np. strategie działania firm czy nowy produkt lub usługa. Cały proces składa się z kilku etapów, które mają na celu wypracowanie możliwie jak najbardziej innowacyjnych i użytecznych rozwiązań. Co ważne, design thinking pozwala przyjrzeć się danemu problemowi niemal z każdej perspektywy, zaczynając od użytkownika/odbiorcy, a kończąc na aspektach czysto ekonomicznych.

Brzmi skomplikowanie? Być może, jednak w rzeczywistości design thinking polega po prostu na wyzwalaniu i stymulowaniu kreatywności w zespole, co skutkuje stworzeniem pożądanej w firmie innowacji. Aby skorzystać z dóbr tej metody wcale nie trzeba znać jej wszystkich tajników, a początkującym adeptom twórczego rozwiązywania problemów wystarczą zaledwie karteczki “post it”, długopis i …głowa pełna pomysłów!

Twórcze myślenie Myślenie twórcze można wypracować. Przekonaj się, dlaczego warto!

Warto pamiętać, że efektywność twórczego rozwiązywania problemów zależy od zróżnicowania i otwartości zespołu – im bardziej będzie interdyscyplinarny i zaangażowany w proces, tym bardziej innowacyjne i użyteczne rozwiązania wypracuje.

Cały proces design thinking podzielony jest na 5 następujących kolejno po sobie etapów:

  • Etap 1 – Empatia

Nie zawsze to, co uważamy za dobre rozwiązanie, rzeczywiście takim jest. Dlatego też etap empatyzowania jest najważniejszy w całym procesie – to właśnie tutaj niemalże “wchodzimy w buty” odbiorców swojego przyszłego rozwiązania.

Przygodę z myśleniem projektowym zaczynamy od analizy oraz głębokiego zrozumienia potrzeb użytkowników, a co za tym idzie, od wnikliwej obserwacji preferencji/sposobów działania naszych odbiorców, a także przeprowadzenia z nimi szczegółowych wywiadów czy ankiet.

  • Etap 2 – Definiowanie problemu

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego na rynku jest tak wiele “innowacyjnych” produktów, które nijak nie zaspokajają potrzeb docelowych użytkowników? Wyjście poza utarty schemat to nie wszystko – rzecz w tym, aby w trakcie opracowywania strategii działania dać upust swojej kreatywności, ale wyłącznie we właściwym kierunku.

Tylko dobrze zdefiniowany problem pomoże nam wypracować najlepsze rozwiązania – w przeciwnym razie nasz projekt dołączy do setek nietrafionych ofert produktowych/ usługowych, które poza tym, że są na swój sposób nieszablonowe, nie pełnią żadnej innej funkcji ani też nie rozwiązują podstawowych problemów, do poradzenia sobie z którymi zostały przecież stworzone.

  • Etap 3 – Generowanie pomysłów

Im więcej, tym lepiej – to podstawowa zasada, którą rządzi się etap generowania pomysłów. Podczas brainstormingu, czyli po prostu klasycznej burzy mózgów, uwalniamy wszelkie drzemiące w nas pokłady kreatywności. Bardzo ważna jest nie tylko ilość wygenerowanych pomysłów (te najbardziej szalone są najmilej widziane!), ale też nieskrępowana i wolna od oceny atmosfera, która stymuluje twórcze myślenie i pozwala uczestnikom procesu na wyzbycie się wewnętrznej autocenzury oraz narzucanych sobie ograniczeń.

  • Etap 4 – Prototypowanie

Po wygenerowaniu oraz przeanalizowaniu pierwszych pomysłów następuje faza prototypowania, czyli budowania makiety/modelu wypracowanego rozwiązania. Co ważne, tworzenie prototypów nie może być skomplikowane, powinno natomiast sprawiać dużo frajdy uczestnikom – podczas budowania prototypów świetnie sprawdzą się wszelkiego rodzaju kartony, styropian, papier i inne materiały.

Warto pamiętać, aby podczas tworzenia prototypu kierować się głównie pozytywnymi doświadczeniami przyszłych użytkowników i rozwiązywaniem uprzednio zdefiniowanego problemu.

  • Etap 5 – 3, 2, 1 …TEST!

Testowanie jest ostatnim i kluczowym etapem procesu design thinking – to od niego bowiem zależy, jak bardzo udoskonalimy swój produkt. Ważne, aby prototypy testowane były w środowisku przyszłych użytkowników, ponieważ tylko w ten sposób będziemy w stanie zdiagnozować ewentualne uchybienia. Co więcej, błędy należy korygować na bieżąco, a same testy powinny trwać do momentu, w którym nie uzyskamy satysfakcjonujących tak nas, jak i (przede wszystkim!) naszych użytkowników rezultatów.

Design thinking to proces, który podbił serca wielu menedżerów na całym świecie. Nic dziwnego, wszak myślenie projektowe pozwala zarówno stworzyć innowacyjne rozwiązania, jak i zawczasu odrzucić mało użyteczne pomysły, których zbyt pochopne wdrożenie kosztowałoby organizację mnóstwo pieniędzy. Siłą tej metody są przede wszystkim ludzie i ich kreatywne myślenie, wolne od wewnętrznych i zewnętrznych osądów. Dlatego też zamiast kolejnej nietrafionej inwestycji warto zebrać interdyscyplinarny zespół i pozwolić mu …tworzyć!

Metoda SMART Wyznaczanie celów w biznesie metodą SMART – dowiedz się więcej na ten temat

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
VIII Konferencja z cyklu „Podatki bez granic” w październiku we Wrocławiu
Następny
Pracownicze Plany Kapitałowe – sprawdź, jakie zmiany czekają polskie firmy!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *