Nowa firma

Nowa firma – łakomy kąsek dla oszustów

Udostępnij:
0
(0)

Niedawno założyłeś działalność gospodarczą? Uważnie czytaj wszystkie pisma i maile, które do Ciebie przychodzą, bo świeżo upieczony przedsiębiorca jest bardzo atrakcyjnym targetem dla różnej maści oszustów. Na co najczęściej naciągani są nowi przedsiębiorcy? 

Rejestry i wpisy

Każdy przedsiębiorca wie, że zakładając działalność papierkologii jest sporo. Wykorzystują to oszuści, którzy podszywając się pod różnego rodzaju instytucje próbują wymusić wniesienie opłaty za uzyskanie niezbędnego certyfikatu bądź wpisu do ewidencji. Jak się potem okazuje, zupełnie niepotrzebnego.

Każda nowa firma jest rejestrowana w CEIDG. Na adres przedsiębiorcy, który pojawia się w CEIDG, wpływają pisma, które często wyglądają bardzo profesjonalnie. Mają odręczne podpisy, czerwone, wyglądające na urzędowe pieczęcie (nawet okrągłe), urzędowy styl i powołują się na określone przepisy i ustawy. Ich nadawcy liczą na to, że w zalewie dokumentów, przedsiębiorca nie sprawdzi dokładnie o czym tak naprawdę mówi dokument, nie przeczyta maleńkiej notatki na ostatniej stronie, która mówi o tym, że opłata nie jest obligatoryjna i uzna korespondencję za zasadną (po czym wniesie stosowną opłatę).

Często nazwy rejestrów czy firm do złudzenia przypominają realnie istniejące instytucje. Klasycznym przykładem jest tu list od CEDGiF (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczych i Firm) wzywający do zapłaty 295 zł za umieszczenie firmy w rejestrze. Przedsiębiorca często nie zauważy, że nazwa nadawcy różni się od państwowego urzędu (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) zaledwie jedną literką. Takich firm jest w Polsce kilka.

Pierwsze zmiany w CEIDG już w 2018 r. Sprawdź, czego dotyczą

Oszustwa związane z technologiami

Najczęściej związane są z:

  • Nazwami domen (faktury na domeny i nazwach podobnych do nazwy zarejestrowanej przez przedsiębiorcę bądź informacje o wygasaniu lub przejęciu domeny. Dopiero dokładne przyjrzenie się adresowi ujawnia, że chodzi tu o domenę z inna końcówką bądź myślnikiem w treści).
  • Polityką cookies (i jej brakiem na stronie internetowej, do której aktualizacji za grube tysiące namawia się przedsiębiorców),
  • Analityką i marketingiem internetowym (oszuści pobierają pieniądze za wykonanie usługi, która jest bezpłatna – np. dodanie firmy do mapy Google. Coraz częściej pojawiają się oszuści podający się za pracowników Google lub gwarantujący pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania),
  • Działaniami reklamowymi w Internecie (różnego rodzaju wpisami do katalogów, wizytówkami, które nie mają żadnego przełożenia na konkurencyjność firmy).

Wymuszenia prawne i oszustwa „na RODO”

To, na co obecnie należy szczególnie uważać, to zmiana przepisów w zakresie ochrony danych osobowych. Mimo, iż nowa ustawa wchodzi w życie dopiero 25 maja 2018 roku, przedsiębiorcy już zaczynają otrzymywać maile i listy z wezwaniami do przedstawienia stosowanych zabezpieczeń danych osobowych. Wezwania mówią o tym, że w razie nie dopełnienia obowiązku informacyjnego, nadawca listu skieruje sprawę do GIODO i przedsiębiorca zapłaci wielomilionową karę. Oczywiście, nadawca chętnie i za drobną (od 4.000 do 25.000 zł) opłatą pomoże przygotować firmę do RODO.

Inny sposób oszustw „na RODO” to również sprzedaż certyfikatów zgodności z RODO, które mają być dowodem na to, że firma działa w myśl nowej ustawy. Po nabyciu takiego certyfikatu okazuje się, że przedsiębiorca zakupił np. certyfikat udziału w szkoleniu RODO.

Prawdziwych certyfikatów nie można zresztą jeszcze zdobyć. Specjaliści ochrony danych osobowych mówią, że prawdziwe „EldoRODO” dla oszustów dopiero się zacznie w maju, kiedy ustawa wejdzie w życie.

Co zrobić, jeśli otrzymasz taką wiadomość?

Przede wszystkim nie panikować i nie dać się zastraszyć. Mimo iż ustawa wchodzi w życie, to niektóre interpretacje przepisów nadal nie są jasne. Nie została też jeszcze powołana do życia instytucja (Urząd Ochrony Danych Osobowych), która ma zastąpić GIODO. Z reguły też, kar na przedsiębiorców nie nakłada się od razu tylko najpierw przedsiębiorca otrzymuje pouczenie. Oczywiście warto zacząć się przygotowywać do RODO już teraz, by na pewno nie dać się zaskoczyć.

Należy dokument przeczytać, sprawdzić kto się pod nim podpisuje, czy firma figuruje w rejestrze, a podany numer telefonu nie jest przypadkiem numerem o podwyższonej płatności (0-700). Firmy krzaki, które na pewno się pojawią, będą też podszywać się pod istniejące instytucje (np. zmieniając jedną literkę w jej nazwie). Należy też pamiętać, że wszelkie próby zastraszania są też wykroczeniem bądź noszą znamiona przestępstwa.

RODO nie tylko dla największych – sprawdź, jakie zmiany czekają mniejsze firmy!

Postępowanie ze sprawcami oszustw

Dlaczego wszyscy oszuści nie są ścigani „w urzędu”? Powodów jest wiele. Często ich zabezpieczeniem jest tzw. niska szkodliwość społeczna, bo kwoty, na które oszukują przedsiębiorców są zbyt niskie by oszustowi groziło więzienie. Często oszustwa tak naprawdę pod względem prawnym nie ma, bo na groźnie wyglądającym piśmie, gdzieś jest napisane, że opłata jest dobrowolna.

W wielu przypadkach przedsiębiorcy ostrzegają się nawzajem na forach i stronach internetowych, ale nie składają do prokuratury doniesienia o przestępstwie, bo procedury sądowe w Polsce są długotrwałe, a nowy przedsiębiorca woli skupić się na rozwoju biznesu niż sądzeniu z kimś, kto chciał od niego wyłudzić 100 czy 200 zł.  Niestety również marazm sądów i skomplikowane procedury prawne sprawiają, że wiele firm oszukuje przedsiębiorców latami, a ściganie oszustów zaczyna się dopiero wtedy, kiedy pojawi się pozew zbiorowy bądź oszust podszywając się pod istniejącą firmę czy markę naruszy jej wartość.

Jak się nie dać oszukać? Czytając dokładnie wszystkie wiadomości, sprawdzać czy są na pewno skierowane do nas i kto je wysłał. Zawsze warto nazwę lub tytuł pisma sprawdzić w Internecie – zazwyczaj, jeśli to oszustwo bądź próba wyłudzenia, ktoś już się na jednym z wielu forów poskarżył.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy – co będziesz mógł w nim załatwić?
Następny
Cechy przedsiębiorcy – co skrywa umysł lidera?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *