Wynagrodzenie w ogłoszeniu o pracę – hit czy kit?

Udostępnij:
0
(0)

Ponad 80% Polaków[i] chciałoby, aby w ogłoszeniach o pracę publikować proponowane widełki wynagrodzenia. Czy z perspektywy pracodawcy ujawnianie płacy w ogłoszeniu ma sens? Jakie są tego korzyści, a jakie minusy?

Kilka tygodniu temu, w mediach pojawiła się sugestia, zgodnie z którą rząd pracując nad nowelizacją Kodeksu Pracy, zamierza wprowadzić obowiązek umieszczania przez pracodawców widełek wynagrodzenia w ogłoszeniach o pracę. Tak daleko idąca interwencja prawa pracy w proces zatrudniania wydaje się mało prawdopodobna. Jednak z dyskusji, którą wywołało doniesienie wynika, że dla Polaków, kwestie wynagrodzeń w ogłoszeniach rekrutacyjnych to temat ważny. Zwłaszcza obecnie, kiedy w wielu branżach walczy się o pracownika. Czy projektując proces rekrutacyjny, warto zdecydować się na umieszczenie widełek? Jakie są plusy i jakie minusy takiego działania?

Ogłoszenie o pracę „z widełkami” – korzyści:

  • Oszczędność czasu – ci, na których cię nie stać, nie wysyłają CV. Z reguły dostaniesz mniej aplikacji, ale będą one bardziej dopasowane do potrzeb rekrutacyjnych,
  • Możliwość dotarcia do biernych kandydatów, którzy nie zainteresowaliby się ofertą, bo mają pracę, ale widząc widełki, są skłonni rozważyć jej zmianę,
  • Wyróżnienie się na tle innych pracodawców, którzy widełek nie podają. Warto też pamiętać, że w niektórych branżach niepodanie wynagrodzenia jest obecnie wyróżnieniem się negatywnym. W przypadku IT brak informacji stawce sugeruje pracownikom, że jest ona niska i drastycznie redukuje ilość CV. Podobną sytuację zaczynamy obserwować w budowlance oraz branży retail.
  • Większa dystrybucja ogłoszenia. Obecnie istnieje już kilka serwisów pracy, w których podanie widełek gwarantuje obecność w topie strony. Ogłoszenia z widełkami są też chętniej dystrybuowane spontanicznie np. w sieciach społecznościowych,
  • Większe szanse na to, że nasza oferta pracy zostanie polecona przez pracowników – zwłaszcza, jeśli widełki będą „uczciwe”,
  • Możliwość jasnej komunikacji form współpracy. Coraz częściej pracodawcy podają w ogłoszeniach dwa rodzaje stawek – na podstawie o umowę o pracę oraz umowę B2B,
  • Employer Branding – firma prezentuje się jako transparentna, uczciwa, szczera. Działa to zarówno na potencjalnych kandydatów, jak i obecnych pracowników.

Firmom wydaje się często, że podając widełki wynagrodzenia przyciągną pracowników, którzy „myślą jedynie o pieniądzach”. Jest to nieco archaiczne podejście, zwłaszcza w czasach kapitalizmu. Liczenie na to, że pracownicy pracują dla idei, a wynagrodzenie jest dla nich nieważne, jest w czasach powszechnej konsumpcji nieco naiwne. Wynagrodzenie pozostaje niezmiennie od lat najważniejszą (a od pewnego poziomu wynagrodzenia jedną z najważniejszych) zmiennych decydujących o wyborze miejsca pracy. To, że pracownik chce wiedzieć, za ile będzie pracował oraz chce pracować za jak najwyższą możliwą stawkę, nie oznacza, że będzie nielojalnym, złym czy motywowanym jedynie finansami pracownikiem.

Minusy i zagrożenia informowania o proponowanym wynagrodzeniu

Plusów, jak widać z powyższego zestawienia, jest sporo. A czy są jakieś minusy? Niestety, nie ma róży bez kolców:

  • Niskie widełki / nierynkowe stawki mogą owocować negatywnymi opiniami na forach i grupach. Warto z nimi uważać tam, gdzie jest możliwość komentowania wynagrodzenia (np. na grupach w sieciach społecznościowych),
  • Negatywne komentarze mogą dotknąć firmę również wtedy, kiedy stawki są na poziomie średniej lub lekko powyżej średniej. Dzieje się tak dlatego, że zawsze znajdzie się osoba, która będzie uważać, że „to za mało”,
  • Informacja o wynagrodzeniu (jeśli zostanie uznane za atrakcyjne) przyciągnie sporo osób niespełniających kryteriów, którzy będą liczyć na to, że „a nuż się uda”,
  • Kandydaci będą przychodzić na rozmowy z określonymi oczekiwaniami. Z reguły, jeśli uważają, że nieco im do bycia idealnym pracownikiem brakuje, będą celować w średnią kwotę z podanych widełek. Jeśli uważają, że spełniają min 80% wymagań – w najwyższe przedziały,
  • Może się zdarzyć, że stracisz dobrego kandydata, który uzna, że chciałby zarabiać nieco więcej niż górna granica widełek,
  • Jeśli widełki wynagrodzenia będą wyższe niż wynagrodzenie obecnego pracownika na podobnym stanowisku, możesz spodziewać się prośby o podwyżkę bądź wypowiedzenia (niektórzy pracownicy mogą poczuć się niedocenieni, bądź wręcz wykorzystani i jeśli nie zaproponujesz im podwyżki sam, po prostu się zwolnią),
  • Pośrednio, podając widełki, informujemy konkurencje o tym, ile musi „wyłożyć”, by podebrać nam pracowników. Trzeba zatem stale pracować nad tym, by pracowników, którzy już u nas pracują, motywowały do pozostania w firmie nie tylko pieniądze.
Sprawdź, jak napisać poczytne ogłoszenie o pracę. Praktyczne wskazówki dla rekrutujących

Jawność wynagrodzeń w firmie

Podejmując decyzję o tym, czy publikować informację o wysokości wynagrodzenia trzeba przemyśleć również pod kątem reakcji obecnych pracowników firmy. Pośrednio, sytuacja taka prowadzi do pseudojawności wynagrodzeń. Pseudo, bo pozostali pracownicy nie wiedzą, jaką ostatecznie kwotę wynagrodzenia otrzymał pracownik, ale mają jasność, w jakich widełkach mógł się poruszać.

Prowadzić to może do sytuacji, w której pracownicy zakładają, że wiedzą, ile zarabiają ich koledzy, choć niekoniecznie ich wyobrażenia są prawdziwe.

Jaki ma efekt taka wiedza? Wydawałoby się, że raczej korzystny. Z przeprowadzonych kilka lat temu badań przez prof. Eduardo Pereza Asenjo, a opublikowanych w„Journal of Population Economics” wynika, że jeśli pracownik wie, że jego kolega zarabia więcej, to zaczyna intensywniej pracować. W sumie to dobry objaw, bo prowadzi do wzrostu produktywności. Niestety, tylko do czasu. Jeśli pracodawca nie zauważy starań pracownika, nie wynagrodzi go za nie, pracownik sfrustruje się i albo odejdzie, albo zacznie pełnić funkcję biurowego trutnia (czyli tak robić, by się nie narobić).

A co jeśli pracownik dowie się, że kolega zarabia mniej? Tu mamy jedynie neutralne z perspektywy pracodawcy konsekwencje. Jeśli taki pracownik uzna, że kolega zarabia mniej, bo gorzej pracuje, to w zasadzie jego samopoczucie się nie zmieni. Jeśli zaś uzna, że kolega nieco niesprawiedliwie otrzymuje niższą pensję, to jego zaufanie do pracodawcy może zostać lekko nadszarpnięte.

Podwyżka dla pracownika – kiedy czas by ją wręczyć?

Czy to oznacza, że jawność wynagrodzeń jest niezbyt korzystna dla pracodawcy? Doświadczenia firm skandynawskich, w których jawność panuje od wielu lat, pokazują, że to dobra strategia, ale trzeba do niej przywyknąć. W Polsce, w której nie jesteśmy do takiej transparentności przyzwyczajeni, potrzeba na to nieco czasu i dużej atencji ze strony pracodawców i działów HR.

Rozważasz opublikowanie propozycji wynagrodzenia w ogłoszeniu, bo chcesz zaoszczędzić czas i przyciągnąć dobre talenty? Nie masz wyjścia i musisz to zrobić, bo tak działa twoja branża? Na blogu opublikowaliśmy poradnik o tym, jak pisać o wynagrodzeniu w ogłoszeniu, bo budować dobry Employer Branding i uniknąć problemów.

jak pisać o wynagrodzeniu w ogłoszeniu o pracę Jak pisać o wynagrodzeniu w ogłoszeniu o pracę? Widełki czy konkretna kwota – przeczytaj nasze podpowiedzi

[i] 83,9 proc. Polaków, uważa, że stawki z wynagrodzeniem powinny być jawne już w ogłoszeniu o pracę (za Money.pl – https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/praca-w-polsce-oferty-pracy-zarobki-w-polsce,99,0,2393699.html

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Podsumowanie aktualizacji dla firm w trzecim kwartale 2018
Następny
Światowy Dzień Drzewa – czy Twój biznes przyczynia się do ochrony lasów?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *